בתערוכה 'צירים' חודרת מיכל סופיה טוביאס מתחת לפני השטח כדי "לראות" את שסמוי מן העין. דנה גלריה לאמנות. פתיחה ב 13/6

"צירים"

מיכל סופיה טוביאס 

דנה גלריה לאמנות, קיבוץ יד מרדכי

אוצרת: רווית הררי

פתיחה: שבת 13.6 בשעה 12:00 – פרפורמנס עם הרקדנית רנה שינפלד; 12:30 – שיח גלריה 

מיכל סופיה טוביאס היא אמנית רב תחומית בעלת רקע במחול, אשר הפרקטיקה האמנותית שלה עוסקת באפשרות לחדור פנימה אל מתחת לפני השטח כדי "לראות" את מה שהעין כבר אינה רואה. בשנים האחרונות היא יוצרת מיצבים מותאמי מקום, המשמשים כזירות להתערבות גופנית ולפעולות פרפורמנס. היא בונה מבנים פיסוליים בעלי צורות אורגניות מחומרי בניה כמו גבס, ברזל ועץ, וכמו במעשה לישה היא הופכת את הקיר השטוח, הנוקשה והחלול לחומר בשרני-גופני, ויוצרת בתוכו בורות וגומחות דמויי מערות קטנות, המזמינים להתכנסות. מרחבים חשוכים וצפופים אלו משמשים אותה לחקירה של ראייה גופנית המבוססת על מנעד רחב של חושים מעבר לחוש הראייה.

צילום: מיכל סופיה טוביאס

בשעה שבתערוכות קודמות יצרה טוביאס מבנים דמויי קירות עם גומחות, בתערוכתה בדנה גלריה לאמנות היא נפרדת מן הקיר ובונה חמישה פסלים המתנוססים מן הרצפה כחמש אצבעות יד. אלה יוצרים מעין מבנה מעגלי שניתן להיכנס אליו ולהקיפו מכל עבריו ומערך של מבטי פנים-חוץ, שכמו הופכים לרלוונטיים מתמיד בתקופה שלאחר התכנסות ובידוד ממגע. חמשת הפסלים בעלי הצורה האורגנית מעלים על הדעת את המונומנט הפרהיסטורי המסתורי  stonehenge – אחד מסמלי התרבות וההיסטוריה של אנגליה – המורכב ממעגל אבנים מונומנטליות המתנוססות כל אחת לגובה של כארבעה מטרים. למעגל האבנים הקדום יוחסו תפקידים שונים, אך ללא ספק היה זה אתר פולחני או דתי קדום שהתייחס גם למיקומם של גרמי השמיים, ובתוך כך נושא עמו משמעויות מיתולוגיות וטקסיות רבות המרחפות גם סביב פסליה של טוביאס.  

לצורך ביצוע של פרפורמנס-מחול בתוך וסביב המבנה הייחודי גויסה מלכת המחול הישראלי רנה שינפלד בת ה-82 שנענתה לאתגר. פעולות המחול והפרפורמנס בהשתתפותה מתועדות בעבודת וידאו המוצגת בתערוכה, ומופע פרפורמנס חי יתקיים ביום הפתיחה. שינפלד צולמה בעת שהיא פועלת בין הפסלים, סביבם ובתוכם, בכוריאוגרפיה שנבנתה בהשראת המיתוס של מערכות הכוכבים אוריון וסקורפיוס (עקרב). לפי אחת הגרסאות של המיתולוגיה היוונית, אוריון, שהכריז על עצמו כצייד הגדול ביותר בתבל, עורר עליו את חמת האלים. אלה שילחו בו את העקרב, שהקישו למוות. לאחר מותו הפך לקבוצת כוכבים בולטת בשמיים, לצד קבוצת הכוכבים של עקרב – שתי מערכות כוכבים של שני יריבים שלעולם אינם נפגשים, בשעה שמערכת כוכבים אחת זורחת, השנייה כבר שקעה. 

צילום: מיכל סופיה טוביאס

בעבודת הווידאו נראית שינפלד כדמות רפאים דקיקה עטויה כתונת בהירה ארוכה, כאילו היתה אחד הפסלים. אצבעותיה של שינפלד מרפרפות על הפסלים, מלטפות אותם או נכרכות סביבם. גופה אומד את קנה המידה של הפסלים ואת המרחקים ביניהם, מתכנס בתוך המעגל או הופך לאחד המונומנטים עצמם, שעה שהיא מתייצבת ביניהם רכונת ראש. לפתע נטענים הפסלים בחיים, נדמים למעגל של דמויות עתיקות וכפופות גוו המתכנסות רכונות ראש ומתלחששות ביניהן או נתונות במחול של ענקים (אחד משמותיו הקדומים של אתר הסטונהג'). שינפלד מטעינה את החלל בתנועותיה האיטיות והמהפנטות, ומעוררת את כל הסיפורים שנלחשו בו ונוצקו בחומר. היא נעה בדבקות פנימית, נראית כאילו היא נתונה בטקס פרטי או במעשה כישוף, ושערה הארוך מתפקד כאיבר נוסף בגופה המתנועע. אט אט היא נפרדת מן הפסלים, מגששת דרכה בחלל וטווה סביב הפסלים סיפור מופשט של מיתולוגיה מקומית המשתלב בסיפורי המיתולוגיה הקדומים המהדהדים בחלל.  

בעבודת הוידאו נראות אצבעותיה של שינפלד מתופפות קלות על קירות הגלריה. מבט אל עבר הקיר עצמו מגלה בו רישום חורים הנדמה למערכות הכוכבים של אוריון ושל עקרב. נדמה כאילו אצבעותיה של הרקדנית הוותיקה הן שסימנו אותו על הקיר, הן שהולידו את מערכות הכוכבים היריבות בחלל. שינפלד נדמית לאלה קדומה הנעה בחלל בין גרמי השמיים לאיתני האדמה, כורכת אלה באלה מיתוסים קדומים ממקורות שונים ובוראת מיתולוגיה פרטית חדשה.  

* מיכל סופיה טוביאס היא זוכת פרס אמן צעיר לשנת 2019 מטעם משרד התרבות.

*  התערוכה התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של הקרן "בשביל האמנות".

רנה שינפלד היא רקדנית, כוריאוגרפית, מנהלת להקה ומורה למחול. זכתה בפרס רוזנבלום למפעל חיים לשנת 2020.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s