התערוכה "מראה מקום" שואבת השראה ממרכז מבקרים ומציגה "אותנטיות מבוימת". גלריה קו 16 תל אביב. הפתיחה בחמישי 19/12 בשעה 20:00

"מראה מקום" 

דיה בלזר, צאלה גרינברג, תמר לצמן, כנרת חיה מקס 

אוצרת: קרני ברזילי 

התערוכה מראה מקום שואבת השראה מהמודל של מרכז מבקרים ומתפיסתו כמרחב סגור המייצג מרחב ספציפי אחר. ישנם סוגים שונים של מרכזי מבקרים: חלקם פועלים בסמוך לפארקים, גנים לאומיים או אתרים היסטוריים, בעוד שאחרים מונחים על ידי אג'נדות מסחריות ומשמשים כאטרקציות תיירותיות – המשותף לכולם הוא האופן שבו מועבר בהם מידע באופן תיאטרלי או מוגזם לעיתים, ובכך מייצר "אותנטיות מבוימת". 

צאלה גרינברג, שקיעה שנייה שמן על סדין

העבודות המוצגות בתערוכה לא מאמצות את השפה הישרה והשיווקית של מרכז המבקרים, אלא מנסות באופן פואטי להפנות זרקור אל השכונה, כמעין קשר לווייני בין הגלריה לסביבתה. כל אחת מן האמניות המציגות בחרה להתייחס אל המקום והאתרים באזור בצורה שונה: דיה בלזר ותמר לצמן מגיבות למקומות ספציפיים, כאשר שתיהן מנכיחות בגלריה אתרים נשכחים מכפר שלם רבתי. בלזר יצרה בגלריה מחווה לגינה הקהילתית, אי ירוק אקזוטי ופראי המתקיים בשולי אזור מגורים. בתוך הגלריה היא יוצרת סביבה רב־חושית, ספק מזמינה ספק עזובה, עמוסה בניגודים ובמוזרויות כמו הגינה עצמה. עבודת הווידאו של לצמן שוזרת את סיפורו של "שלהבת" – הקולנוע השכונתי שנסגר (וכיום מתפקד כסופר) – עם סיפורו של קולנוע עזוב בניו יורק שפעל באותן שנים. עבודותיה נעות על הציר שבין המקומי לגלובלי ועוסקות בקולנוע כמקום בילוי מרכזי, מרחב שבו אנו מתמזגים עם הגיבורים שלנו.

תמר לצמן, בצהרי היום, 2019, הדפסה דיגיטלית על נייר ארכיוני

עבודותיהן של צאלה גרינברג וכנרת חיה מקס מבוססות על תנועה ופעולה בשכונה. סדרת השקיעות של גרינברג, המצוירות בצבעי שמן על סדינים ביתיים, תלויות על חבלי כביסה בבניינים באזור. מיקומן הגבוה שמעניק להן חשיפה גדולה מצביע על מתלי הכביסה כאובייקט המציג את האישי והאינטימי במרחב ציבורי. דימויי השקיעות הרומנטיים והמוכרים מנסים באופן נאיבי כמעט להשתלב בנוף, להתמזג עם הסביבה ולחזור לשמיים. מקס יצרה עבור התערוכה כלי נגינה ייחודי, העשוי מתשעה מוטות ברזל מוזהבים. בפרפורמנס שיתקיים ברחבת הכניסה לגלריה בערב הפתיחה, היא תבצע יחד עם בני נוער מקומיים פעולה ששואבת השראה מפעמוני כנסיה המורים על שעת התכנסות, כמעין קריאה לתושבים.  

צאלה גרינברג, שקיעה שלישית, שמן על סדין

תערוכה זו מסכמת טרילוגיית תערוכות קבוצתיות שאצרה קרני בגלריה קו 16. הפרק הראשון בטרילוגיה ביקש לבחון את הדרך אל הגלריה. בהמשך עסקה בפן הוויזואלי של המרכז הקהילתי, עם דגש על יצירותיו של תומרקין התלויות בכניסה למרכז הקהילתי. כעת היא מבקשת להביט החוצה, אל השכונה והמרחב הציבורי ובכך להפוך את הגלריה למרחב מתווך או מייצג של המקום.  

פתיחה: 19.12  נעילה: 27.2
שיח גלריה יתקיים 24.1 בשעה 11:00

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s